به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش برنامهریزی آموزشی درسی گفت: تا پایان تابستان امسال ۶۰۰برنامه درسی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بازبینی میشوند که تعدادی از آنها در حوزه علوم انسانی و از رشتههای مورد نظر شورای تحول علوم انسانی است.
وی ادامه داد: شورای عالی برنامهریزی درسی ماموریت مهم و حساسی دارد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارتخانههای علوم و بهداشت مستقر شدهاست و نسبت به تدوین برنامههای آموزشی رشتههای تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکترا اقدام میکند.
رئیس شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲ هزار برنامه درسی در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاهها در حال اجراست که عمر برخی از آنها به بیش از ۳۵ سال میرسد و ضرورت دارد بنا به پیشرفتهای علمی صورت گرفته و نیاز بازار کار کشور مورد بازنگری قرار بگیرند.
وی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی وضع موجود گفت: ضمن بازنگری و به روز رسانی برنامههای درسی موجود، باید برنامههای جدیدی را بویژه در میان رشتهایها تدوین کنیم و کارایی رشتهها و مهارت آموزی را در همه رشتهها بویژه رشتههای علوم انسانی که بخش عمدهای از رشتههای دانشگاهی را به خود اختصاص داده است، در اولویت قرار دهیم.
فرهادی تاکید کرد: باید کارآموزی و کارورزی در تدوین برنامههای درسی مورد توجه باشد و رشتههای تحصیلی به گونهای ایجاد شوند که دانشجویان را کار آفرین تربیت کند و فارغالتحصیلان دانشگاهی در جستجوی استخدام دولتی نباشند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه هم اکنون ۴ میلیون و ششصد هزار دانشجو در کشور داریم،اظهار داشت: باید ظرفیت پذیرش دانشجو مورد کنترل قرار بگیرد.
وی با تاکید بر کیفی کردن آموزش عالی که مبتنی بر تاکیدات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور است، گفت: با تقویت پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان میتوانیم به سمت رفع نیازهای کشور حرکت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: شورای عالی برنامهریزی میتواند نقش سیاستگذاری و نظارت داشته باشد و کار تدوین برنامهها را به دانشگاهها تفویض کند که دانشگاهها براساس شرایط خاص خود و با رعایت خطوط کلی برنامهها را تدوین کنند.
رئیس شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم گفت: باید برنامههای درسی در جهت ماموریتگرایی، کارآفرینی و حرکت به سمت نسل سوم دانشگاهها تدوین شوند و شورای برنامهریزی ضمن حفظ نقش نظارتی خود از ظرفیت انجمنهای علمی در تدوین برنامههای درسی استفاده کند.