به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، رضا پیش قدم شب گذشته در نخستین همایش تخصصی «کودک، زبان و تفکر» که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در رابطه با مزایای یادگیری زبان دوم، گفت: افرادی که دو زبان میدانند افرادی چابک و پویا هستند که دیرتر از سایرین دچار آلزایمر میشوند، همچنین ذهنشان خلاق است؛ زیرا برای یک کلمه معانی متعددی را میدانند؛ بنابراین بهتر از سایرین میتوانند سخن بگویند.
وی افزود: هنگامی که تعداد واژگان ما افزایش مییابد تفکرمان نیز افزایش مییابد و بالعکس؛ هنگامی که در جامعهای سانسور ایجاد میشود افراد وادار میشوند از برخی کلمات استفاده نکنند.
استاد گروه زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تاکید بر اینکه کسانی که زبان دوم میآموزند از جهان بینی جدیدی برخوردار میشوند، بیان داشت: زبان فارسی زبانی است که در آن چند پهلوگویی، غیر خطی بودن و تعارف محور بودن مشاهده میشود که همین عوامل باعث میشود سخنان ما خواننده محور شود و در نهایت تفاسیر مختلفی را میتوان از آن ارائه کرد و این باعث میشود زبان مادری ما زبانی ادبی و هنری شود.
پیش قدم ادامه داد: در حالی که زبان انگلیسی به دلیل ماهیت شفاف و خطی بودن در مباحثه بیشتر به کار میآید؛ زیرا تفسیرپذیر نیست؛ چراکه در آن از آرایه کمتری استفاده شده است.
وی در رابطه با آغاز رسمی زبان دوم در کشورهای مختلف دنیا خاطرنشان کرد: در کشور بلژیک کودکان در سه سالگی در نروژ، کروواسی و ایتالیا از شش سالگی در سوئد، رمانی، ترکیه و دانمارک به ترتیب در سنین هفت، هشت و 10 سالگی زبان دوم را میآموزند و در کشورهای انگلستان، آمریکا و ایرلند کودک در 11 سالگی زبان دوم را میآموزد؛ هر چند که در این سه کشور آموختن زبان دوم اجباری نیست.
متولی آموزش زبان در ایران مشخص نیست
معاون پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در ایران کودکان در 13 سالگی زبان دوم میآموزند، گفت: انتخاب زبان دوم جهت آموختن در کشور ما یک سیاست است. هنوز در ایران مشخص نشده است که متولی آموزش زبان باید وزارت ارشاد باشد یا آموزش و پرورش.
وی ادامه داد: افرادی که معتقدند وزارت ارشاد متولی است عنوان میکنند زبان یک فرهنگ است؛ بنابراین ارشاد باید آن را بدست گیرد و افرادی که معتقدند آموزش و پرورش متولی این امر است بر آموزشی بودن زبان تاکید دارند.
پیش قدم ضمن اشاره به این موضوع که جهت فراگیری زبان فارسی و انگلیسی هنرجو نیازمند 1100 ساعت آموزش میباشد، تصریح کرد: فرزندان ما در دوران تحصیل خود چه در دوران مدرسه و چه در دوران دانشگاه به طور کلی در خوشبینانهترین حالت حدود 600 ساعت آموزش زبان انگلیسی میبینند.
نرم افزاهای موبایلی تاثیر زیادی در یادگیری زبان ندارند/ کودکان خود را به کلاسهای فوق برنامه نفرستید؛ تاثیری ندارد
این استاد دانشگاه بهترین مکان را برای آموختن زبان دوم آموزشکدههای خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: مشاهده کردن فیلم و کارتن و یا نرم افزارهای موبایلی در این زمینه تاثیر زیادی نخواهد داشت.
وی خطاب به والدین تاکید کرد: چنانچه مدارس برای فرزندن شما کلاسهای فوق برنامه جهت یادگیری زبان برگزار کرد به هیچ وجه کودکانتان را به این کلاسها نفرستید زیرا تاثیری ندارد.
معاون پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بهترین سن برای یادگیری زبان دوم را در مشهد هشت تا 9 سالگی خواند و گفت: در سه سالگی کودک شما هنوز زبان مادری را به درستی نیاموخته است؛ بنابراین چنانچه در کلاس زبان ثبت نامش کنید نتیجه دلخواه را نخواهد داد.
در ادامه امینیزدی، استاد گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در تاریخ روانشناسی برخی هیجان را مزاحمی برای تفکر میدانستند، گفت: اما نگاهی که در دی آی آر وجود دارد نقشی کلیدی برای هیجان قائل میشود و معتقد است که هیجانات کمک میکنند تا ارتباطات شکل گیرند.
وی با اشاره به اینکه هیجانات ما رفتارهایمان را کنترل میکنند، تصریح کرد: زمانی که کلمهای را میشنویم، مغز ما به دلیل تجربیات هیجانی که در رابطه با آن کلمه داشتهایم، معانی را برای ما ایجاد میکند که منجر به وجود آمدن حسهای متفاوت در ما میشود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دیدگاه دی آی آر اهیمت بسیاری برای ما دارد زیرا این دیدگاه درصدد است بگوید انسانها محصولی از زندگی اجتماعی هستند همچنین در این دیدگاه بر نقش تفاوتهای فردی نیز تاکید و ارتباطات فردی به رسمیت شناخته میشوند.