جعفرپور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، در خصوص اینکه چرا در کشور اذان حلقومی بسیار کم است؟ گفت: برنامه وزارت علوم این است که با همکاری دانشجویان و اساتید اذان زنده در دانشگاهها داشته باشیم؛ اما در خیلی از مناطق هم ممکن است این امر را نداشته باشیم.
وی با اشاره به این مطلب که یکی از برنامههای فرهنگی وزارت علوم، اقامه نماز جماعت پرشور و برگزاری اذان زنده در دانشگاه ها است، افزود: این وزارت به منظور اجرای برنامه نماز جماعت در دانشگاههای کشور اقدام به تشکیل ستاد اقامه نماز کرده و مسئولیت دبیری آن بر عهده معاون فرهنگی وزارت علوم است.
مديرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، با یادآوری این مطلب که این ستاد تا کنون جلسات متعددی با رئیس ستاد اقامه نماز کشور، حجتالاسلام قرائتی داشته، تصریح کرد: رئیس این ستاد در دانشگاههای کشور بر عهده رئیس دانشگاهها میباشد و نهاد رهبری، معاونت فرهنگی و امام جماعت دانشگاه عضو ستاد اقامه نماز میشوند که این قسمتها، جلساتی را با تشکلها و فعالان دانشجویی خواهد داشت.
جعفرپور با بیان این نکته که قسمتی از برنامهها و اقدامات برای برگزاری نماز جماعت و پخش اذان زنده در دانشگاهها ساختاری است، تصریح کرد: ساخت مسجد، نمازخانه، تجهیزات و ابزار سرمایشی و گرمایشی از جمله اقدامات ساختاری است، وزارت علوم در این زمینه به دانشگاههای دولتی زیر نظر خود که ظرفیت ساخت مسجد را دارند، مساعدت میکند.
وی افزود: بخش دیگر از اقدامات برای برگزاری نماز جماعت در دانشگاهها فرهنگ سازی است، وزارت علوم تا حدی در این خصوص وظیفه دارد و بخشی مربوط به ستاد اقامه نماز است.
مديرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم برای دانشجویان برگزیده و برتر در مسابقات و جشنوارهای دانشگاهی برنامه دارد؟ گفت: برای این دانشجویان در جشنوارهها و مسابقات لوح صادر میشود و این امر برای آنان رزومه فرهنگی محسوب میشود که بتوانند در آینده از مزایای آن استفاده کنند.
جعفرپور افزود: عمد فعالیت فرهنگی دانشگاهها توسط این دانشجویان برگزار میشود، هیات مذهبی و کانونهای فرهنگی دانشگاهها را اداره میکنند و بعد از فارغ التحصیلی وارد جامعه میشوند که بخشی از فعالیتهای جامعه به وسیله آنان انجام میشود.
وی بیان داشت: ماموریت دانشگاه آموزش و هدایت دانشجویان است که به صورت آموزش یافته از نظر علمی و فرهنگی، تحویل جامعه شوند، بعضی از این دانشجویان تبدیل به اساتید دانشگاهی میشوند و از برخی دیگر به عنوان داور در جشنوارههای مختلف استفاده میشوند.
مديرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، در خصوص اینکه وزارت علوم برای تربیت دانشجویان حافظ قرآن کریم تا کنون چه برنامههایی داشته؟ گفت: یک قرارگاه حفظ قرآن در وزارت ارشاد ایجاد شده که بخشی از آن را به دانشگاهها اختصاص دادهاند.
جعفرپور با بیان این مطلب که مسئولیت این قرارگاه در دانشگاهها بر عهده نهاد رهبری است، خاطرنشان کرد: شناسایی و آموزش دانشجویان برای حفظ قرآن در دانشگاهها در این قرارگاه صورت میگیرد که مسئولیت آن با نهاد رهبری است.
وی با اشاره به این نکته که متاسفانه تا کنون به صورت منسجم این برنامه در دانشگاهها اجرایی نشده، بیان داشت: البته برخی از دانشگاهها مانند ملایر در زمینه حفظ قرآن برنامههایی را اجرا کردهاند که وزارت علوم از آنها تقدیر کرده است.
مديرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم در خصوص برگزار مسابقان قرآن و عترت، گفت: این مسابقه بزرگترین مسابقه دانشجویی کشور در تمامی حوزههای قرآنی است که با شش حوزه شفاهی، کتبی، فناوری، هنری و ادبی و پژوهشی و زیر حوزه نزدیک 40 مورد میشود؛ برگزار میشود که امسال ۵۰۰۰ دانشجو درگیر این کار هستند.
جعفرپور تصریح کرد: سال های گذشته در این مسابقه تعداد محدودی از دانشجویان شرکت میکردند که با افزایش حوزه های قرآنی مشارکت دانشجویان نیز زیاد شده است؛ به طوری که دانشگاههای غیر انتفاعی در سالهای گذشته بیشترین فعالیت را در حوزه قرآن و عترت داشتهاند.