به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از رشت، ابراهيم حسيني مدير كل دفتر توانمند سازي و آموزش هاي كاربردي دانشگاه آزاد در كارگاه تبيين آييننامههاي آموزشهاي تخصصي و كاربردي در دانشگاه آزاد رشت با اشاره به این که دفتر مطالعات و آموزش نيروي انساني از سال ۷۹ فعالیت های خود را با رسالت آموزش هاي متناسب با نياز حرفه اي در دانشگاه آزاد پایه گذاری کرده است، گفت: این دفتر با تدابیر معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد و امور اقتصادی دانش بنیان مبنی بر لحاظ کردن آموزش های تخصصی کوتاه مدت برای نهاد های دولتی، غیردولتی، خصوصی و آحاد جامعه نام دفتر از تابستان ۹۴ به دفتر توانمند سازی و آموزش کاربردی تغییر کرد.
وی افزود: اعضاي هيات علمي با توجه به بحث هاي تخصصي پيش بيني شده در دوره هاي آموزشي، ميتوانند با تجربه كسب شده در اين دوره ها، دانشگاه را به پیش بینی انجام شده در چشم انداز دانشگاه نزدیک کنند و آن را به سازماني پويا و فعال در ارتقاء سطح دانش و مهارت هاي تخصصي كاركنان وآحاد جامعه تبدیل نمایند.
مدير كل دفتر توانمند سازي و آموزش هاي كاربردي دانشگاه آزاد با اشاره به طرح تجميع تصریح کرد: طرح تجميع و چابك سازي سازمان مركزي در تمام بدنه دانشگاه انجام شد كه با اجراي اين طرح دانشگاه توانست نيروهاي متخصصي را تربيت كند و با ارتقاي توانمندي هاي حرفه اي آنان متناسب با نياز دانشگاه در ارتقای هر چه بیشتر جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی قدم بردارد و این دوره ها در دوره مديريت جديد دانشگاه آموزش كاركنان با جديت پيگيري ميشود.
حسینی گفت: با توجه به نياز مديران تحول گرا و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای تصدی مشاغل کلیدی در دانشگاه از طریق آموزش مدیران و افزایش سهم دانشگاه در توسعه کشور توسط ارتقای توان آموزشی کارکنان در این دوره ها، در دوره مديريت جديد دانشگاه آموزش كاركنان با جديت پيگيري ميشود.
وی افزود: هدفمند سازي و تاثيرپذيري به عنوان دو موضوع مهم مورد توجه بوده و بايد بتوانيم بازخورد آن را در جامعه با توجه به اهداف و تاثير پذيري آن بسنجیم.
مدير كل توانمند سازي و آموزش هاي كاربردي دانشگاه آزاد تصریح کرد: افزایش تأثیر گذاری نقش دانشگاه در ارتقای سطح دانش، مهارت و فرهنگ جامعه و بررسی نیاز های آموزشی هر استان متناسب با طرح آمایش سرزمین و ارائه دوره ها و کارگاههای آموزش کوتاه مدت، برگزاری دوره های درون و برون سازمانی مبتنی بر تخصصی ترین استاندارد های ویژه آموزشی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و اثر بخشی دوره ها، برگزاری دوره های غیر حضوری، صدور مجوز برای برگزاری دوره های آموزشی از اهداف این برنامه ها خواهد بود.
حسینی افزود: بخشنامه ای با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه در حال تنظیم بوده که بر اساس آن كسر موظفی اعضاي هيات علمي با تدريس در كارگاههاي آموزشي و تائيد معاونين برنامه ريزي استانها جبران خواهد شد.
وی تأکید کرد: تمام مديران و روساي واحدهاي دانشگاهي در طي يكسال مديريتي، موظف به گذراندن دوره های پیش بینی شده بوده؛ که تمديد احكام آنها منوط به گذراندن این دوره ها مؤثر واقع خواهد شد.
مدير كل دفتر توانمند سازي و آموزش هاي كاربردي دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد اسلامي با داشتن ويژگي هاي منحصر به فرد داراي پراكندگي جغرافيايي بوده و هم مزيت هاي اقليمي متناسب با اين پراكندگي را داشته است، چرا كه هم از حوزه طبيعت و هم از حوزه صنعت تجارت بهره مند است و از این پتانسیل و ظرفیت میتواند در جهت کسب درآمد های غیرشهریه ای از طریق برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برون سازمانی برای سازمانها دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی و آحاد جامعه برنامه ریزی کند.
حسینی خاطرنشان کرد: موضوع، بررسي و تبيين آموزش هاي تخصصي كوتاه مدت است كه اين آموزش هاي برون سازماني را احياء كرده و متناسب با نياز روز تدوين شده است.
وی گفت: دانشگاه آزاد با ايجاد برندي معتبر و توسعه كمي وتربيت نيروي انساني متخصص راهكار قانوني و بسترهاي لازم را جهت حضور در اين حوزه ها فراهم کرده است.
مدير كل دفتر توانمند سازي و آموزش هاي كاربردي دانشگاه آزاد با تقدیر از فعالیت استانهای گیلان و مازندران در جذب بسیار خوب درآمد های غیر شهریه ای ادامه داد: استان هاي گيلان و مازندران جزء استانهايي هستند كه هميشه داراي ظرفيت بالايي در خصوص كسب درآمد خارج شهريه بودند؛ كه با عملكرد خود ثابت كرده اند كه ميتوان توسعه هاي موثري در اين دو استان داشته باشيم و بهتر است در اين راستا هماهنگي هايي بين دو استان برقرار باشد.
وي در خصوص اهم برنامه هاي اداره برنامه ريزي آموزش نيروي انساني و درون سازماني و برون سازماني به نكاتي توجه كرد و رعايت كردن آن را براي واحدهاي دانشگاهي الزامي دانست.
در پایان هر یک از حاضرین در جلسه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند.