رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت بهداشت گفت: نقطه شروع این تحول با خروج از حصار رشتههاست، نمیتوانیم تنها در یک گروه آموزشی خاص باشیم و دانشگاه کارآفرین ایجاد کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ سید علی حسینی در اختتامیه یازدهمین جشنواره آموزشی شهید بهشتی که در محل تالار ابنسینای مشهد برگزار شد، با اشاره به برنامههای وزارت بهداشت جهت تحول آموزش پزشکی بیان کرد: اساسا تحول بدون حضور موثر اساتید ممکن نیست. تحول و نوآوری از سال ۹۴ در معاونت آموزشی وزارت بهداشت و با دستور وزیر به شکل اجرایی درآمد. ما ۱۱ بسته تحول و یک بسته پایش در وزارت بهداشت طراحی کردیم.
وی ادامه داد: تعدادی از محورها و برنامههای مشترک ممکن است در تمام دانشگاهها اجرایی شود که محوریت آن با اعضای هیات علمی دانشگاههاست. ماموریتهای ویژهای هم به دانشگاهها در این زمینه سپرده شده است.
نماینده وزارت بهداشت در دبیرخانه تحول آموزش منطقه ۹ آمایشی کشور عنوان کرد: دو مورد از ۱۱ بسته نامبرده در خصوص موضوعات تحول و همسو شدن دانشگاهها با دانشگاههای نسل سوم و گذر از نسل سوم به نسل چهارم است. یکی از دیگر بستههای مهم مربوط به مسئله مرجعیت علمی است.
حسینی بیان کرد: بایستی همگام موج جهانی شدن به سمت ارتقای دانشگاهها و تحول به نسل سوم و چهارم دانشگاهها حرکت کنیم. متاسفانه عرق به رشتهها حصاری اطراف ما ایجاد کردهاست که بایستی در تحول به دانشگاههای نسل جدید و مرجعیت علمی این حصارها شکسته شوند.
وی اضافه کرد: بایستی در یک گروه آموزشی از اساتید گروههای آموزشی دیگر دعوت کنیم. اگر این تفکر و دید را شروع نکنیم هرگز به سمت دانشگاه کارآفرین سوق پیدا نخواهیم کرد.
رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت بهداشت تصریح کرد: همان ابتدا ارسال بستهها به دانشگاهها برخی از اساتید بیان میکردند که ایجاد دانشگاه کارآفرین و مرجعیت علمی بسیار سخت است. ایجاد دانشگاه کارآفرین بسیار راحت است و در درجه اول نیاز به ایدهپردازی دارد.
وی اضافه کرد: به طور مثال اگر بین دانشکده پزشکی و دانشکده مهندسی و یا هر گروه آموزشی دیگر یک پرژه مشترک ایجاد نشود، قطعا دانشگاههای ما دانشگاهی کارآفرین نخواهد بود و یک محصول به جامعه ارائه نخواهد داد. این تغییر یعنی گذر از دانشگاههای نسل یک به دانشگاههای نسل دو و سه است.
حسینی خاطرنشان کرد: امروز تحقیقی در دانشگاههای نسل چهار دنیا روی نخواهد داد که محصول آن به بهبود کیفیت زندگی نینجامد. اگر غیر از این باشد تحقیقات از سوی دانشگاهها حمایت مالی نخواهند شد.
وی اضافه کرد: ممکن نیست که با اساتید برتر جهان تماسی صورت گیرد و آنها پاسخگو نباشند. آنقدر که ما خود را در کلاس درس محدود کردهایم که اصلا در خصوص ارتباطات جهانی اندیشیده نخواهد شد.
نماینده وزارت بهداشت در دبیرخانه تحول آموزش منطقه ۹ آمایشی کشور بیان کرد: قدمهایی که دانشگاههای کلان منطقه ۹ در راستا تحول به نسل سوم دانشگاها برمیدارند، در سطح کشور کمنظیر است. اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه در سطح ملی و فراملی افراد برجستهای هستند. منتها اگر تنها در سطح یک گروه آموزشی اندیشیده و تولید شود.
وی افزود: مادامی که حلقههای کنار یکدیگر بودن تشکیل نشود و در گروههای مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار نکنیم، همین تفکر درجازدن با ما خواهد بود و ما نمیتوانیم یک مرجعیت علمی تشکیل دهیم.
رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: این سخنان تنها یک شعار نیستند و کسانی که در کلان منطقه ۹ این فرایند را آغاز کردند، گامهای بزرگی برداشتهاند. ما در حوزه وزارتی به این نتیجه رسیدهایم که ماموریت موفقی طراحی شدهاست.