دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از اضافه شدن «دندانپزشکی اجتماعی» و «درمان جامعه» به عنوان واحد درسی در برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: در برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره دکترای دندانپزشکی، دو بحث دندانپزشکی اجتماعی و درمان جامعه (که در پایان دوره دکتری به عنوان واحد درسی پیش بینی شده) دیده شده است و هدف قانونگذار از ارائه این برنامههای آموزشی، ارتقاء توانمندیهای عملی دانشجویان و حضور در جامعه، فیلد و مراکز خارج از دانشگاه بوده است.
حسن رزمی، اظهار داشت: براساس بررسی ها، درصد زیادی از دانشکدههای دندانپزشکی در کشور به ویژه در اجرای درمان جامع که هدف آن ارتقای توانمندیهای عملی دانشجویان است، به طور مناسب عمل نکرده اند و این واحد درسی همانند سایر واحدهای درسی ارائه میشود.
وی تصریح کرد: آنچه در بررسیهای کیفی و عملکردی دانشجویان دندانپزشکی، موجب نگرانی میشد، این بود که دانشجویان این رشته، حضور در فیلد، محیط و مراکز بهداشتی و درمانی را تجربه نمیکردند و توانمندی دانشجو، در فضایی دور از فضای نظارت شده زیر نظر استاد که باید همراه با استرس، نگرانی شخصی و تشخیص و طرح درمان ناشی از توانمندی علمی وی باشد، تجربه نمیشود.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به دغدغههای وزیر سابق بهداشت بر توانمندی فارغ التحصیلان رشتههای گروه علوم پزشکی، گفت: دکتر هاشمی اصرار داشت که در رشتههای پزشکی و دندانپزشکی، بخشی از آموزش دانشجویان در جامعه و خارج از فضاهای استاندارد آموزشی ارائه شود تا ارتباط و توانمندیهای آنها افزایش پیدا کند.
رزمی خاطرنشان کرد: در نشستی که روز گذشته با حضور جمعی از صاحبنظران حوزه آموزش دندانپزشکی، معاونین چندین دانشکده دندانپزشکی، نمایندگانی از معاونتهای بهداشت و درمان وزارت بهداشت، بیمهها و دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی برگزار شد، تصمیم گرفته شد موضوعات، نظرات و پیشنهادات این افراد در مورد پروتکل اجرایی آموزش در عرصه که در برنامه جدید آموزشی دندانپزشکی دیده شده را عملیاتی کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث آموزش در عرصه و فیلد، باید موضوعات مختلفی را در نظر بگیریم، افزود: در این نشست، موضوعاتی مانند ایاب و ذهاب دانشجویان، فیلدها و محیطهای ارائه خدمات، همکاری معاونتهای بهداشت و درمان وزارت بهداشت، ارائه خدمات در خارج از شهرها به ویژه در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و محروم، تمهیدات مالی، حقوقی، بیمه و نظارت بر دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، افزود: پروتکل آموزش در عرصه، ضمن اینکه ماهیت آموزشی دارد، رویکرد خدماتی نیز دارد و محیطهای مورد نظر برای حضور دانشجویان در فیلد، عمدتا حاشیه شهرها، روستاها و مناطق محروم هستند و هدف ما ارائه خدمات به افرادی است که از نظر توانایی مالی و دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی، در دریافت خدمات محروم هستند. مزیت این موضوع این است که دانشجویان علاوه بر اینکه با این مناطق و افراد آشنا میشوند و ارتباط برقرار میکنند، توانمندیهای علمی آنها نیز تحت نظر سوپروایزرها، مربی ها، اساتید و ناظران، افزایش پیدا میکند.
رزمی درخصوص زمان اجرایی شدن پروتکل آموزش در عرصه برای دانشجویان دکترای دندانپزشکی گفت: برنامه آموزشی (کوریکولوم) سال ۹۷، ابلاغ شده است و امیدواریم که در سال تحصیلی ۹۸، این پروتکل را ابلاغ کنیم و سعی داریم که تا قبل از پایان سال، پروتکل آموزش در عرصه را نهایی کنیم و جزییات آن روشن و مشخص شود تا در اجرا با مشکلی روبرو نشود.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، تصریح کرد: وزیر سابق بهداشت، تاکید زیادی بر حضور دانشجویان دندانپزشکی در عرصه و محیطهای ارائه خدمات در مناطق مختلف داشت و برای اینکه میزان مشارکت، رغبت و انگیزه همکاری دانشگاهها و دانشجویان را افزایش دهیم، باید زمان حضور دانشجویان در عرصه و فیلد را جزیی از تعهدات پس از فارغ التحصیلی آنها محاسبه کنیم و تصور میکنم که مسئولان وزارت بهداشت نیز با این پیشنهاد موافق باشند. البته باید ساز و کارهای اجرایی آن را با نهادهای مربوطه مطرح کنیم، اما صاحبنظران این حوزه با اکثریت آرا موافق این هستند که حضور دانشجویان در عرصه، به عنوان بخشی از تعهدات آنها در نظر گرفته شود.