صنعت هوانوردی ایران یکی از صنایعی است که تحت فشار تحریم قرار دارد و تأمین نیازهای این صنعت از طریق واردات، به سختی و با هزینههای بسیار بالا امکانپذیر است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت هوانوردی ایران یکی از صنایعی است که تحت فشار تحریم قرار دارد و تأمین نیازهای این صنعت از طریق واردات، به سختی و با هزینههای بسیار بالا امکانپذیر است.
در برخی از موارد واردات تکنولوژی و یا قطعات صنعت هوانوردی به داخل کشور غیرممکن است. به همین دلیل، تعمیر و یا تأمین داخلی قطعات مورد نیاز صنعت هوایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
یک شرکت دانش بنیان با استفاده از توان و تجربه نیروهای بومی توانست به دانش ساخت و تعمیر تعدادی از قطعات موتور هواپیما، مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری دست یابد.
به گفته محمد حسن دیباجی مدیرعامل شرکت دانشبنیان «دیبا انرژی پگاه» ناوگان هواپیمایی ایران نسبتا قدیمی است و برای سرپا ماندن نیازمند کار علمی گسترده است.
وی درباره فعالیت شرکتهایی داخلی که خدمات تعمیری موتور هواپیما ارائه میدهند گفت: در کشور هیچ شرکت خصوصی مجوز ساخت قطعات هواپیما را ندارد.
دیباجی ادامه داد: همکاری با شرکت هواپیمایی آسمان از تعمیر موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ آغاز و به مرور زمان به موتور هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ توسعه پیدا کرده است.
این فعال فناور افزود: فوکر ۱۰۰ یک هواپیمای پرکاربرد در داخل کشور است و موتور این هواپیماها ساخت شرکت «رولزرویس» است، این شرکت از هرگونه خدمات به این هواپیماها خودداری کرد. در نتیجه با استفاده از توان و دانش داخلی فعالیت خود را بر روی این موتور آغاز کردیم.
به گفته مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، این شرکت از دانش تعمیر و ساخت ۲ قطعه در موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ به تعمیر ۸ قطعه در ۵ هواپیما رسیده است.
وی درباره میزان اشتغالزایی که در این حوزه شده است گفت: این شرکت برای ۳۵ نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت اشتغالزایی کرده است.