طبق اعلام معاونت آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، زمان برگزاری آزمون جامع به صورت حضوری در نیمسال ۹۹-۹۸ روز چهارشنبه اول مرداد ۱۳۹۹ خواهد بود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شیوع ویروس کرونا، شرایط ویژهای را در نیمسال جاری ۹۹-۹۸ بوجود آورده است. دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در این شرایط سوالاتی دارند که پاسخ آنها در آیین نامهها و دستورالعملهای مصوب دانشگاه وجود نداشته یا در نیمسال جاری قابل استفاده نیست.
پیرو اعلام برخی تدابیر آموزشی در تاریخ ۱۴ فروردین سال جاری توسط معاون آموزشی، مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر، راهنمای ویژه دانشجویان دکتری در نیمسال ۹۹-۹۸ را به منظور برخی اطلاع رسانیها و پاسخگویی به سوالات دانشجویان و همکاران تهیه کرده است.
چگونگی ارتباط با مسئولین و طرح درخواستها
با توجه به اینکه در شرایط فعلی، حضور دانشجویان در اماکن دانشگاه ممنوع است، پیگیری کلیه امور آموزشی تا عادی شدن شرایط صرفاً از طریق پستهای الکترونیک ادارات آموزش در دانشکدهها و دفاتر مدیران حوزه معاونت آموزشی در سازمان مرکزی امکانپذیر است.
تقویم آموزشی اصلاح شده نیمسال ۹۸-۹۹
با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، تقویم آموزشی نیمسال ۹۸۲ اصلاح و به منظور اطمینان از برگزاری کلاسهای جبرانی و ایجاد فرصت کافی برای رفع اشکالات دانشجویان، حدود ۲ هفته به طول نیمسال اضافه شده است. به موجب تقویم جدید، تاریخ خاتمه کلاسها ۶ تیرماه و بازه برگزاری امتحانات از ۷ تا ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ خواهد بود. در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری، از فرصت مذکور برای انجام تکالیف و پروژهها استفاده میشود. تقویم آموزشی اصلاح شده، در سایت مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه قابل مشاهده است.
وضعیت دانشجویان ثبت نام نکرده
دانشجویانی که به دلایلی از جمله نقص مدارک تحصیلی، عدم ارائه مدرک بسندگی زبان انگلیسی در دورههای دکترا و ... مجوز ثبت نام و انتخاب واحد در زمان مقرّر نداشته اند و وضعیت ترم ایشان در نیمسال جاری ثبتنام نکرده است، امکان ثبتنام و اخذ واحد درسی در این نیمسال را نداشته و صرفاً میتوانند پس از رفع نقص پرونده آموزشی نسبت به ثبت درخواست حذف ترم در این نیمسال اقدام کنند. با توجه به اینکه عدم انتخاب واحد و روشن نکردن وضعیت ترم، به منزله عدم مراجعه دانشجو تلقی میشود، در صورت استمرار وضعیت مذکور (نقص پرونده آموزشی) تا پایان این نیمسال، اقدامات قانونی مطابق مقررات مندرج در دستورالعمل اجرایی آموزش در این زمینه انجام خواهد شد.
وضعیت دانشجویانی که فقط اجازه ادامه تحصیل در نیمسال ۹۸-۹۹را پیدا کردهاند
دانشجویانی که با مصوبه کمیسیون موارد خاص دانشگاه یا کمیسیون موارد خاص استانی صرفاً در این نیمسال تحصیلی مجازبه ادامه تحصیل شناخته شدهاند، یا ادامه تحصیل آنها مشروط به نتیجه و نمرات کسب شده در نیمسال جاری شده است. در صورت تمایل به حذف ترم جاری، بایستی حداکثر تا سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۹ در پیشخوان خدمت سیستم جامع آموزشی دانشگاه (گلستان) درخواست خود را ثبت کرده و پس از آن درخواست مرخصی بدون احتساب خود را به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارسال کنند. کمیسیون موارد خاص با درخواست مرخصی بدون احتساب این گروه از دانشجویان در صورت احراز شرایط لازم موافقت خواهد کرد.
وضعیت دانشجویانی که از فرصت سنوات ارفاقی سازمان نظام وظیفه استفاده میکنند
آن دسته از دانشجویان مشمولی که در بازه تمدید سنوات قرار دارند و از فرصت سنوات ارفاقی سازمان وظیفه عمومی استفاده میکنند توجه داشته باشند در صورت درخواست حذف ترم، وظیفه پیگیری و کسب موافقت تمدید سنوات از سازمانها و مراجع خارج از دانشگاه را شخصا به عهده خواهند داشت. کمیسیون موارد خاص دانشگاه با درخواست مرخصی بدون احتساب این گروه از دانشجویان در صورت احراز شرایط لازم موافقت خواهد کرد، اما دانشگاه مسئولیتی در قبال موافقت یا عدم موافقت سازمان وظیفه عمومی بر عهده نخواهد داشت.
وضعیت دانشجویانی که در سنوات مازاد تحصیلی خود هستند
آن دسته از دانشجویانی که در بازه تمدید سنوات قرار دارند توجه داشته باشند در صورت درخواست حذف ترم، وظیفه پیگیری و کسب موافقت تمدید سنوات از سازمانها و مراجع خارج از دانشگاه را، در صورت اقتضا، شخصا به عهده خواهند داشت. کمیسیون موارد خاص با درخواست مرخصی بدون احتساب این گروه از دانشجویان در صورت احراز شرایط لازم موافقت خواهد کرد، اما دانشگاه مسئولیتی در قبال موافقت یا عدم موافقت سازمانها و مراجع خارج از دانشگاه را بر عهده ندارد.
درخواست حذف درس
دانشجویان با توجه به شرایط موجود میتوانند بدون الزام به رعایت اخذ حداقل واحد در ترم، درخواست حذف یک درس را حداکثر تا تاریخ سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۹ و از طریق پیشخوان سیستم گلستان ارائه دهند. به دانشجویان توصیه میشود که قبل از اقدام به حذف درس، به محدودیتهای ارائه برخی از دروس در ترمهای اول و دوم هر سال تحصیلی توجه کنند.
درخواست حذف ترم
امکان حذف ترم از طریق پیشخوان سیستم گلستان در نیمسال جاری بدون انجام روندهای اداری معمول فراهم شده است. حذف ترم از این طریق به ترتیبی که در اطلاعیههای معاونت آموزشی ذکر شده با احتساب تلقی میشود. دانشجویانی که متقاضی تبدیل حذف ترم خود به مرخصی بدون احتساب هستند باید متعاقباً و به ترتیبی که در اطلاعیههای معاونت آموزشی ذکر شده است نسبت به تکمیل فرم درخواست و ارائه مدارک لازم به کمیسیون موارد خاص اقدام کنند.
وضعیت دروس عملی
در مورد بخشهایی از دروس دوره دکترا که مستلزم انجام کار عملی و حضور در دانشگاه میباشند، پس از ابلاغ شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، تصمیمگیری و اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم
با توجه به اصلاحیه تقویم آموزشی دانشگاه، بازه برگزاری امتحانات از هفتم تیر ماه تا بیست و سوم تیر ماه ۱۳۹۹ خواهد بود. در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات بصورت حضوری، عملکرد دانشجویان در طول نیمسال توسط اساتید مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. از اساتید خواسته شده است که روش ارزیابی خود را در صورت عدم برگزاری امتحان حضوری به دانشجویان اطلاع دهند.
عدم امکان میهمانی دانشجویان (تک درس و ترمی) در نیمسال ۹۸-۹۹
با توجه به ارائه کلاسها به صورت غیر حضوری، شرایط سایر دانشگاهها و سایر تسهیلات پیش بینی شده در نیمسال جاری تصمیمی برای معرفی دانشجویان به صورت میهمان تک درس و یا میهمان ترمی به سایر دانشگاهها اخذ نشده است.
امتحان جامع دکتری
دانشجویانی که لازم است در نیمسال جاری در ارزیابی جامع شرکت کنند میتوانند درخواستهای خود را مطابق روال متعارف دانشکده ارائه کنند. زمان برگزاری آزمون جامع به صورت حضوری در نیمسال جاری روز چهارشنبه اول مرداد ۱۳۹۹ خواهد بود. مگر آنکه برگزاری آزمون در تاریخ مذکور مغایر مصوبات ستاد ملی کرونا باشد. به دانشکدهها توصیه میشود که مقدمات برگزاری حضوری آزمون را برای آن دسته از دانشجویان دکترا که امکان حضور در دانشکده را دارند برای تاریخ مذکور فراهم کند.
توصیه میشود در راستای آمادگی بیشتر و بهتر دانشجویان برای شرکت در آزمون جامع، شورای گروهها و دانشکدههای مربوطه مواد امتحانی و موضوعات درسی آزمون جامع را در اسرع وقت تصویب و به اطلاع دانشجویان برسانند تا دانشجویان از این فرصت به نحو مناسب استفاده کنند.
درباره دفاع از پروپوزال (پیشنهاد رساله)
دانشجویانی که در این نیمسال باید از پیشنهاد رساله خود دفاع کنند لازم است ضمن تعامل غیرحضوری با اساتید راهنما، در جهت پیشبرد اهداف و روند امور مطابق نظرات ایشان حداکثر تلاش ممکن را انجام دهند. این گروه از دانشجویان میتوانند درخواست خود را طبق روال مقرر به دانشکده ارائه کنند. امکان برگزاری جلسه دفاع از پروپوزال (پیشنهاد رساله) پس از انجام بررسیهای لازم در دانشکدهها و مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه و با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا به صورت حضوری و یا غیر حضوری برنامه ریزی و به اطلاع دانشجویان ذینفع خواهد رسید. برگزاری غیر حضوری این جلسه به خصوص در موارد استثنایی (مانند غیر بومی بودن دانشجو) توصیه میشود.
در صورت برگزاری جلسه دفاع از پروپوزال به شکل غیر حضوری، این جلسه باید در سامانه مربوط به برگزاری جلسات دفاع انجام شود. ضبط جلسه در این حالت الزامی بوده و فایل جلسه لازم است در اختیار آموزش دانشکده قرار گیرد.
شرایط عدم شرکت در امتحان جامع یا برگزاری جلسه دفاع از پروپوزال (پیشنهاد رساله)
دانشجویانی که در نیمسال جاری به دلایل موجه امکان شرکت در آزمون جامع یا دفاع از پیشنهاد رساله را پیدا نکنند میتوانند درخواست مرخصی بدون احتساب خود را با ارائه مدارک لازم حداکثر تا پایان شهریور ماه از طریق پیشخوان خدمت کمیسیون موارد خاص در سیستم گلستان ارسال کنند. در صورتی که دلایل دانشجو قابل قبول نبوده و با درخواست مرخصی بدون احتساب دانشجو موافقت نشود، در نیمسال بعدی مطابق مفاد دستورالعمل اجرایی دوره دکترا تصمیم گیری خواهد شد.
وضعیت دانشجویانی که در فرصت مطالعاتی خارج از کشور هستند
دانشجویانی که در فرصت تحقیقاتی خارج از کشور به سر میبرند و به دلایل مرتبط با بیماری کرونا (قرنطینه، تعطیلی مراکز تحقیقاتی و عدم امکان بازگشت به کشور) درخواست تمدید مهلت اقامت در کشور مقصد را دارند بایستی درخواست خود را حداکثر تا سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۹ از طریق ایمیل به استاد محترم راهنما ارسال و مراحل تمدید مهلت اقامت در کشور مقصد را مطابق شیوه نامه تمدید فرصت تحقیقاتی طی نمایند. پس از موافقت استاد راهنما و سایر مراجع ذیصلاح، درخواست دانشجو با مساعدت لازم مورد بررسی قرارگرفته و موافقت وزارت عتف با توجه به نوع تسهیلات مورد استفاده دانشجو و مطابق شیوه نامههای ابلاغی، استعلام خواهد شد.
نحوه دفاع از رساله
دانشجویانی که برای دفاع از رساله دکتری در نیمسال جاری آماده بوده و به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور موفّق به برگزاری جلسه دفاع نشدهاند، میتوانند در صورت تأیید استاد محترم راهنما و شورای آموزشی دانشکده، در اولین فرصت ممکن از رساله خود دفاع کنند. پیشنهاد میشود که در صورت امکان، دفاع از رساله به شکل حضوری و فقط با حضوردانشجو، هیئت داوران و نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و مصوبات ستاد ملی کرونا صورت گیرد.
در شرایط ضروری به تشخیص شورای دانشکده، دفاع از رساله میتواند به صورت غیر حضوری نیز برگزار شود. استفاده از این امکان به خصوص در موارد استثنایی (مانند غیر بومی بودن دانشجو) توصیه میشود. در صورت برگزاری جلسه دفاع به شکل غیر حضوری، این جلسه بایستی در سامانه مربوط به برگزاری جلسات دفاع انجام شود. ضبط جلسه الزامی بوده و فایل جلسه ارائه باید در اختیار آموزش دانشکده قرار گیرد. جمع بندی نمره نهایی با استفاده از امکانات سامانه بصورت الکترونیکیو محرمانه توسط نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام میشود. صورت جلسه دفاع بر اساس مفاد جلسه ضبط شده، توسط نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه تکمیل و امضا میشود. نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه همچنین صورتجلسه را از طرف اعضای هیات داوران نیز امضا میکند.
وضعیت دانشجویان ترم آخری که امکان برگزاری جلسه دفاع از رساله خود را در نیمسال جاری ندارند
آن دسته از دانشجویان ترم آخر دکتری که به دلیل شیوع بیماری کرونا قادر به انجام فعالیتهای پژوهشی خود نبوده و امکان دفاع از رساله در نیمسال جاری را پیدا نمیکنند، میتوانند درخواست مرخصی بدون احتساب خود را از طریق پیشخوان خدمت سیستم گلستان به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارائه کنند. در صورت تایید مراتب توسط استاد راهنما و احراز شرایط لازم، کمیسیون موارد خاص با در خواست مرخصی بدون احتساب این دانشجویان موافقت خواهد کرد.
لازم به ذکر است؛ به دانشجویانی که از رساله خود دفاع کردهاند توصیه میشود که در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به تکمیل مراحل پژوهشی و تسویه حسابهای اداری لازم برای دانشآموختگی اقدام نمایند. با توجه به امکانات پیشبینی شده در سیستم گلستان برای تکمیل مراحل مختلف تسویهحساب، این قبیل دانشجویان میتوانند با اخذ راهنمایی لازم از اداره آموزش دانشکده مربوطه اقدامات لازم را به عمل آورند.