مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به برگزاری ۷۷ دوره مهارتافزایی در دانشگاهها طی سال گذشته گفت: طرح چشم اندازی برای دانشگاهها دیده شده که شریک راهبردی برنامههای پیشرفت کشور باشند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» با اشاره به معضل ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: متاسفانه ما عادت داریم بیشتر به نیمه خالی لیوان نگاه کنیم. هم صنعتگران و هم دانشگاهیان و مردم تائید میکنند که خیلی از پیشرفتها و دستاوردهای ما به خاطر نیروهای متخصصی است که از دانشگاه بیرون آمدند، فعالیتهای خوبی را انجام میدهند و در این شرایط خیلی از نیازهای کشور در بخشهای کشاورزی، فنی مهندسی و حوزههای مختلف دارد توسط همین افراد برطرف میشود.
سیف با تاکید بر استفاده هر چه بیشتر از ارتباط میان صنعت و دانشگاه بیان کرد: ما باید از این ارتباط بیشتر استفاده کنیم و این خروجیها با نیازهای کشور هماهنگتر باشد. این دغدغه صحیحی است و باید به آن پرداخته شود. خوشبختانه طی چند سال اخیر به این دغدغه حداقل در وزارت علوم و دانشگاهها توجه شده است.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از افزایش میزان مهارت دانشجویان خبر داد و گفت: اگرچه بیکاری و این عدم تطابق به طور کلی بر عهده وزارت علوم نیست، ولی ما قدمهایی را برداشتیم و سعی کردیم کارهای خوبی انجام شود. از جمله مهارت افزایی که طی دو سه سال اخیر دانشگاهها به این مهم توجه و سعی کردند علاوه بر درسهایی که به صورت معمول ارائه میکردند دورههای مهارتی، تخصصی، هدایت شغلی را هم انجام دهند و سعی کنند دانشجویانی که فارغ التحصیل میشوند آشنایی بیشتری را برای پذیرش شغلها و نیازهای جامعه داشته باشند.
سیف عنوان کرد: در سال ۹۷ در هر دانشگاه ۴۲ دوره مهارت افزایی برگزار شد این تعداد در سال ۹۸ به ۷۷ دوره رسید. تعداد متوسط شرکت کنندگان در این دورهها در هر دانشگاه حدود ۱۲۹۵ نفر در سال ۹۷ بود. در سال ۹۸ آمار ۲۲۴۵ نفر شد. یعنی سیر صعودی تقریبا هر سال دو برابر میشود و این به خاطر توجه دانشگاهها به این موضوع است.
وی معضل بیکاری را مربوط به خود صنایع و دستگاههای اجرایی و سازمانها دانست و گفت: آنها هم باید برای رفع این معضل قدمهایی را بردارند. مثلا در زمان دانشجویی فرصت خوبی را برای کارآموزیها و کارورزی و بازدید فراهم کنند و جلسات مشترک با دانشگاهیان و دانشجوها برگزار کنند تا این هماهنگیها بیشتر شود. در این قسمتها به خاطر اینکه سازمانها دغدغههای اجرایی و مشکلات روزمره دارند کمتر سرمایه گذاری و همراهی کردند و امیدوارم در این قسمت بتوانند بیشتر به ما کمک کنند و نتیجه کمک آنها و برنامههایی که در وزارت علوم است بتواند نتایج خوبی را رقم بزند.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه معضلات پیش روی دستگاههای اجرایی ریشه فناورانه و علمی است تصریح کرد: میتوان برای همه اینها نسخههای علمی و فناورانه پیچید و در دنیا نیز به همین گونه است. مثلا در آلمان در زمان رکود برای تحول در اقتصاد در بخش R&D بیشتر سرمایه گذاری کردند. از این جهت باید بخش خصوصی و دولتی بیشتر توجه کنند و مسائل روزمره باعث نشود نیروی انسانی و کیفیت نیروی انسانی از بحث R&D و تحقیق و توسعه حذف شود و عملا در دراز مدت به مشکل بخورند.
وی به اجرای طرح تحول در وزارت علوم اشاره کرد و توضیح داد: اگرچه ما جدای از این که باید منتظر حمایت صنعت باشیم طرح تحولی را در وزارت علوم تثبیت کردیم و وزیر آن را ابلاغ کردند. در این طرح چشم اندازی برای دانشگاهها دیده شده که شریک راهبردی برنامههای توسعه و پیشرفت کشور باشند نه اینکه منتظر باشند کسی بیاید و مشکلشان را مطرح کند. یعنی در چند سال آینده دانشگاهها برای استانها برنامه داشته باشند و در اجرای برنامهها مشارکت کنند.
سیف در خاتمه به شرکتهای دانش بنیان به عنوان یکی از حلقههای زنجیره از علم تا صنعت اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر شرکتهای دانش بنیان رشد خیلی خوبی کردهاند، اما نگرانی این است که این شرکتها یک حلقه زنجیره است و بین صنعت و دانشگاه قرار دارد. نحوه شکل گیری این ارتباط مهم است در غیر این صورت این شرکتها نمیتوانند همه مشکلات کشور را برطرف کنند.