به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در دنیای رقابت امروزی که بیشتر بر محور اقتصاد و تولید میچرخد، محصولی میتواند راه خود را برای رسیدن به دست مشتری و بازار باز کند که از نوآوری و فناوری برخوردار باشد و این موضوع از عهده شرکتهای دانشبنیان برمیآید.
اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولید میشود و بهرهوری را افزایش میدهد، همچنین کیفیت محصول را توسعه و آن را رقابتپذیر میکند. با حمایتهایی که از شرکتهای دانشبنیان میشود میتوان از واردات کالا یا خدمات خارجی جلوگیری کرد و در عمل کشور را به سمت عدم نیاز به فناوری خارجی سوق داد.
مسیر هموار شکوفایی با اوجگیری شرکتهای دانشبنیان
تأسیس شرکتهای دانشبنیان بهعنوان محور کارآفرینی و تولید تأثیرگذار بر اقتصاد کشور از حدود یک دهه پیش آغاز و طی این سالها بر تعداد این شرکتها و محصولات آنها اضافه شد. همچنین برای توسعه این شرکتها، مزایایی از جمله معافیتهای مالیاتی و تسهیلات نظاموظیفه برای نخبگان شاغل در این شرکتها در نظر گرفته شد. بهتازگی نیز قانون جهش تولید دانشبنیان به تصویب رسیده که میتواند تحول بزرگی ایجاد کند.
در این قانون قوانین دستوپا گیر بیمهای، بانکی و مواردی از این دست برای شرکتهای دانشبنیان و خلاق تسهیلیافته و تا حد امکان نهادها و دستگاههای اجرایی برای پیشبرد اهداف خود و همچنین در جهت هوشمند سازی موظف به استفاده از شرکتهای دانشبنیان و خلاق شدهاند.
در اوایل دهه ۹۰ تنها چند شرکت دانشبنیان در ایران وجود داشت، اما در اواخر این دهه این تعداد به بیش از ۷ هزار شرکت در انواع مختلف ارتقا یافت. در حال حاضر تعداد شرکتهای دانشبنیان تأیید شده فعال به عدد ۷۴۵۹ رسیده است.
خلاقها در کنار دانشبنیانها
به این تعداد، شرکتهای خلاق هم اضافه شدند که این نشاندهنده اهمیت صنایع خلاق در کشور بود. بهواسطه حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد شرکتهای خلاق نیز افزایش یافته و به عدد ۱۶۵۳ رسیده است.
شرکتهای خلاق جنبههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری را در برمیگیرند و با سطوح کلان و خرد کل اقتصاد کشور پیوندهایی دارند. همچنین میتوانند رشد اقتصادی، ایجاد شغل، درآمدهای صادراتی را تقویت کنند و درعینحال شمول اجتماعی، تنوع فرهنگی و توسعه انسانی را ارتقا دهند.