به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه در آئین افتتاح باشگاه طلایهداران علم دانشگاه تهران، از «مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری»، «آموزش و پژوهش و برونداد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگرد، فناور و نوآور پروری» و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» به عنوان پنج اولویت دوره جاری وزارت علوم نام برد و گفت: سعی کردهایم آئیننامهها و قوانین و مقررات را به گونهای مدیریت و بازآرایی کنیم که این اولویتها نتیجه اجرای این قوانین باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گام دانشگاه تهران در زمینه تأسیس باشگاه طلایهداران علم را در راستای اولویت اول وزارت علوم یعنی مرجعیت و دیپلماسی علمی و نوآوری دانست و گفت: دانشگاه بهترین محل برای مرجعیتسازی کشور در عرصههای مختلف است. کارکرد دانشگاه فقط علم، نوآوری و فناوری نیست، بلکه هم در عرصههای علمی، فناوری و نوآوری و همچنین در همه عرصههای مؤثر در مدیریت جوامع از جمله سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... مؤثر است. بدیهی است دانشگاه تهران به عنوان نماد و نمود آموزش عالی باید پرچمدار و علمدار حرکت جامعه به سمت پیشرفت در عرصههای مختلف باشد.
زلفیگل، ایجاد باشگاه طلایهداران علم را نوعی مرزشکنی علمی در عرصه مرجعیت و دیپلماسی علمی دانست و اظهار کرد: امروزه در دنیا باور دارند که تولید علم، مرجعیت و مصرف علم توسط جامعه، رفاه ایجاد میکند؛ لذا دانشگاه مرجعساز و رفاهآفرین است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه سه اقدام کلیدی برای ایجاد شور و نشاط در اعضای هیأت علمی و دانشجویان در دوره جاری وزارت علوم انجام شده است، توضیح داد: نظام سنجش و انگیزش را کمی تغییر دادیم. پایههای تشویقی را از ۱۰ به ۶۰ پایه تشویقی رساندیم و از این پس همکاران هیأت علمی میتوانند تا ۶۰ پایه تشویقی بگیرند. پایه تشویقی را در عرصه مرجعیت علمی، دیپلماسی، تحقیقاتی و علمی و کاربردی توزیع کردیم.
وی افزود: تا به حال عزیزانی که مجلات را مدیریت میکردند بیمزد کار انجام میدادند، ولی اکنون افرادی که مجلات را رشد دهند و بینالمللی کنند، میتوانند تا ۵ پایه تشویقی ارتقا پیدا کنند.
زلفیگل افزود: مجلس شورای اسلامی نیز سقف حقوق را برای اعضای هیأت علمی برداشته است و از طرفی برای جهش علمی، ۱۵ درصد حقوق اعضای هیأت علمی هم افزایش داد که به زودی اعضای هیأت علمی از این امتیاز برخوردار میشوند.
وی ادامه داد: کار بعدی که انجام دادیم، دادن اختیار بیشتر به استادان است. ما باید تلاش کنیم پذیرشها استادمحور شود تا هم رقابت علمی شکل بگیرد و هم اعتماد ما به دانشگاهیان افزایش پیدا کند. آئیننامهای تصویب کردهایم که به زودی ابلاغ میشود که استادان ما میتوانند دانشجویان استعداد درخشان را مستقیماً خودشان پذیرش کنند، به شرطی که آن دانشجو جزو ۲۰ درصد بالای ورودیهای خود از نظر معدل در مقطع ارشد و دکتری باشد و دوم اینکه پایاننامه ارشد و رساله دکتری این دانشجویان در راستای نیازهای کشور باشد که در سامانه نظام ایدهها و نیازها ثبت شده باشد یا طرحی باشد که استاد خود تشخیص دهد و به تصویب دانشکده برسد و در سامانه نظام ایدهها و نیازها ثبت کنند. تعداد پذیرش هم میتواند بر اساس ظرفیت فعلی هر دانشگاه باشد.
وزیر علوم در پایان اعلام کرد: در اقدامی دیگر، سقف حقالتدریس هم مازاد شده است بنابراین هر استادی بخواهد پروژههای نیاز محور تعریف کند، میتواند پذیرش مازاد داشته باشد و همه این کارها در راستای افزایش انگیزه در استادان و اعضای هیأت علمی است.