به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جاش فریمن، نویسنده یک نظرسنجی تازه منتشر شده درباره استفاده از هوش مصنوعی توسط دانشآموزان در سراسر بریتانیا، میگوید: با توجه به اینکه ۹۲ درصد دانشجویان اکنون به نوعی از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند، ابزارهای هوش مصنوعی به وضوح میتوانند باقی بمانند. "مرحله بعدی باید ادغام هوش مصنوعی در محتوای دوره و روش تدریس ما باشد.
فریمن به دانشگاه ورلد نیوز گفت: اگر دانشآموزان مجهز به استفاده مؤثر از ابزارهای هوش مصنوعی باشند - منظور من از این ابزارها به صورت مولد، بلکه هوشمندانه، انتقادی، و با درک کامل از محدودیتهای این ابزارها و اینکه کجا مفید هستند و کجا نیستند- بهرهورتر خواهند بود. اگر دانشآموزان این کار را نکنند، ضرر خواهند داشت.
فریمن مدیر سیاست در موسسه سیاست آموزش عالی (HEPI) مستقر در آکسفورد است که بررسی هوش مصنوعی دانشجویی ۲۰۲۵ را به عنوان یک یادداشت خط مشی در ۲۶ فوریه منتشر کرد. این نظرسنجی پس از اولین نظرسنجی هوش مصنوعی ۲۰۲۴ انجام شد و توسط HEPI در ارتباط با پلتفرم یادگیری دیجیتال Kortext تهیه شد.
استفاده گسترده از هوش مصنوعی مولد (GenAI) در آموزش عالی بریتانیا یک واقعیت انجام شده است و دانشجویان از ابزارهای هوش مصنوعی به روشهای مختلف در یادگیری و ارزیابی استفاده میکنند. فریمن بر این باور است که قدم بعدی تقویت در آموزش و یادگیری است. یکی از دلایل کلیدی رفتن دانش آموزان به دانشگاه، توسعه مهارتهایی است که در محل کار به آن نیاز دارند، و مهارتهای هوش مصنوعی در حال حاضر در محل کار کاملا ضروری است. این بدیهی است که چالش برانگیز است، زیرا توسعه دورههای جدید و ادغام هوش مصنوعی در برنامههای درسی زمان میبرد.
او خاطرنشان کرد:، اما من فکر میکنم این ضروری است و ما شروع به مشاهده یک روند محتاطانه در آن جهت کردهایم، هم از نظر دورههای جدید، دورههای با هوش مصنوعی در عناوین، و هم تعبیه هوش مصنوعی در دورههایی که در غیر این صورت به هوش مصنوعی متصل نیستند.
در سطح بین المللی، فریمن افزود: بسیاری از مسائلی که در بریتانیا با آن مواجه هستند، دانشجویان و مؤسسات در سراسر جهان نیز با آن مواجه خواهند شد.
تحقیقات قبلی نشان داده است که دانشجویان بینالمللی از هوش مصنوعی در سطوح بسیار بالاتری نسبت به دانشجویان خانگی استفاده میکنند. زبان بخشی از آن است، با دانش آموزانی که انگلیسی برای آنها زبان دوم است، برای کمک به GenAI مراجعه میکنند. افزایش استفاده از GenAI در بین دانشجویان این نظرسنجی از ۱۰۴۱ دانشجوی تمام وقت در مقطع کارشناسی از طریق شرکت تحقیقاتی دادهها و بازاریابی ساوانتا در دسامبر ۲۰۲۴ مورد نظرسنجی قرار گرفت. پاسخها بر اساس جمعیت شناسی مانند جنسیت، نوع موسسه و سال تحصیل برای اطمینان از نتایج معرف وزن شدند.
فریمن گفت: یکی از برجستهترین یافتههای Student Generative AI Survey ۲۰۲۵، میزان افزایش استفاده از هوش مصنوعی است. نرخ بسیار سریع جذب و میزان پاسخدهی دانشآموزان به این روند جدید و به عنوان چیزی که بهرهوری آنها را افزایش میدهد.
بر اساس گزارش سیاست، نظرسنجی برای سال ۲۰۲۵ نشان داد که استفاده دانشآموزان از هوش مصنوعی در سال گذشته افزایش یافته است، به طوری که ۹۲ درصد اکنون از هوش مصنوعی به نوعی استفاده میکنند - از ۶۶ درصد در سال ۲۰۲۴ - و ۸۸ درصد از GenAI برای ارزیابی استفاده کردهاند، در مقایسه با ۵۳ درصد در سال ۲۰۲۴.
«کاربردهای اصلی GenAI عبارتند از: توضیح دادن مفاهیم مهم مقاله، و خلاصه کردن ایدههای پژوهشی به دانشآموزان، و خلاصه کردن ایدههای قابل توجهی از مقاله، و خلاصه کردن آنها. ۱۸ درصد - متن تولید شده توسط هوش مصنوعی را مستقیماً در کار خود گنجاندهاند.
وقتی از دانشآموزان پرسیده میشود که چرا از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اغلب متوجه میشوند که این باعث صرفهجویی در وقت و بهبود کیفیت کارشان میشود. این گزارش خاطرنشان کرد: عوامل اصلی که آنها را از استفاده از هوش مصنوعی به تعویق میاندازد، خطر متهم شدن به سوء رفتار تحصیلی و ترس از گرفتن نتایج نادرست یا مغرضانه است.
این نظرسنجی نشان داد که زنان نسبت به مردان کمتر مشتاق استفاده از GenAI هستند و بیشتر نگران خطرات و نقاط ضعف آن هستند. مردان در طول این نظرسنجی، مانند دانشآموزان ثروتمندتر و کسانی که در دورههای STEM شرکت میکنند، اشتیاق بیشتری به هوش مصنوعی دارند.
فریمن در این گزارش مینویسد: به نظر میرسد شکاف دیجیتالی که در سال ۲۰۲۴ شناسایی کردیم بیشتر شده است.
محبوبترین استفاده از GenAI برای "توضیح مفاهیم" است - ۵۸ ٪، از ۳۶ ٪ در سال گذشته. در این گزارش آمده است: «بزرگترین افزایش در استفاده از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن مقالات بوده است و این در حال حاضر دومین کاربرد محبوب GenAI است، از یک سوم در سال ۲۰۲۴.
یک چهارم دانش آموزان از متن تولید شده با هوش مصنوعی برای کمک به پیش نویس ارزیابیها استفاده میکنند و ۱۸ درصد از متنهای تولید شده و ویرایش شده با هوش مصنوعی در ارزیابیهای خود استفاده میکنند.
«نسبت دانشآموزانی که از هوش مصنوعی برای تولید متن با ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده میکنند، از کمتر از یک سوم (۳۰ درصد) به تقریباً دو سوم (۶۴ درصد) دو برابر شده است و این در حال حاضر محبوبترین استفاده از هوش مصنوعی است.
در این گزارش آمده است: ابزارهای ویرایش کار، مانند Grammarly، و برای کار با کتب درسی دانشگاه، مانند Kortext، دومین و سومین محبوبترین ابزارها هستند.
یکی دیگر از یافتههای غیرمنتظره، از یک سوال جدید برای سال ۲۰۲۵، این بود که ۴۵ درصد از دانش آموزان قبلاً در مدرسه از هوش مصنوعی استفاده کرده بودند. در این گزارش آمده است: دانشآموزان موافق هستند که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی در موضوع خود نمره خوبی میگیرد (۴۰%) تا مخالفان (۳۴%).
دانشگاهها نسبت به انتخاب GenAI کند عمل کردهاند، اما فریمن انتظار داشت که مدارسی که منابع کمتری دارند ممکن است محتاطتر عمل کنند. او گفت که یک سوال بعدی این است که آیا به بچههای مدرسهای آموزش یا حمایت میشود که از GenAI استفاده کنند یا خودشان آن را امتحان میکنند.
در این گزارش آمده است در حالی که استفاده از GenAI افزایش یافته است، نگرشها نسبت به آن متفاوتتر است. در این گزارش آمده است: در برخی مناطق، دانشجویان نسبت به سال ۲۰۲۴ نسبت به استفاده از هوش مصنوعی مرددتر هستند. با این حال، «نسبتی که گنجاندن متن هوش مصنوعی در تکالیف پس از ویرایش را قابل قبول میدانند، به شدت از ۱۷ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است.
از دانش آموزان در مورد عواملی که آنها را از استفاده از GenAI تشویق یا دلسرد میکند سؤال شد. همانطور که در سال ۲۰۲۴، دانش آموزان گفتند که صرفه جویی در زمان دلیل بزرگی برای استفاده از هوش مصنوعی است، همانطور که کیفیت کار آنها را بهبود میبخشد.
در مورد عوامل دلسرد کننده، بیش از نیمی از دانش آموزان خطر متهم شدن به تقلب و به دست آوردن نتایج نادرست یا "توهمات" GenAI را انتخاب کردند - "حقایق" ساخته شده، آمار یا استناد: ۳۹ ٪ از دانش آموزان گفتند که "به ندرت" توهم را تجربه میکنند، اما ۳۰ ٪ "بسیار اوقات" توهم را تجربه میکردند.
موفقیتها و همچنین شکستهایی در پاسخ آموزش عالی به هوش مصنوعی مولد وجود داشته است که در نوامبر ۲۰۲۲ با ChatGPT به صحنه جهانی راه یافت. به عنوان مثال، ۳۱ درصد از دانش آموزان گفتند که موسسه آنها استفاده از هوش مصنوعی را ممنوع یا منع میکند.
اما این نظرسنجی نشان داد که دانشگاهها و کالجها در حفاظت از یکپارچگی ارزیابیها بسیار موفق بودهاند، با ۸۰ درصد از دانشجویان مورد بررسی موافق بودند که مؤسسهشان سیاست هوش مصنوعی روشنی دارد و ۷۶ درصد گفتند که مؤسسهشان استفاده از هوش مصنوعی را در کارهای ارزیابیشده تشخیص میدهد – هر دو نسبت به نظرسنجی ۲۰۲۴ افزایش یافتهاند.
در حالی که ۶۷ ٪ از دانش آموزان معتقد بودند که داشتن مهارتهای GenAI خوب ضروری است، تنها ۳۶ ٪ گفتند که از موسسه خود برای توسعه مهارتهای هوش مصنوعی خود حمایت دریافت کردهاند.
فریمن به دانشگاه ورلد نیوز پیشنهاد کرد: «موسسات این واکنش واقعا مؤثر را برای حفاظت از ارزیابی داشتهاند. اما این واقعیت که تلاش در آنجا صرف شده احتمالاً به این معنی است که تلاش کمتری برای ارائه مهارتهای ضروری هوش مصنوعی به دانشآموزان که بعداً به آنها نیاز خواهند داشت، به عنوان مثال در محل کار، و حمایت از دانشآموزان برای توسعه مهارتهای درک مزایا و مضرات هوش مصنوعی انجام شده است.
یکی از راههایی که موسسات میتوانند از دانش آموزان با مهارتهای هوش مصنوعی حمایت کنند، ارائه ابزارهای هوش مصنوعی است. ChatGPT توسط دانش آموزان به عنوان ابزاری که بیش از همه توسط مؤسسه آنها ارائه میشود، لیست شد و پس از آن ابزار Copilot مایکروسافت قرار گرفت. همچنین به Grammarly، Turnitin، Google Gemini، Adobe AI Assistant و مدلهای زبان بزرگی که توسط مؤسسات داخلی توسعه داده شدهاند، اشاره شد.
نظرسنجی سال ۲۰۲۴ استدلال کرد که مؤسساتی که ابزارهای هوش مصنوعی ارائه میکنند میتوانند به کاهش شکافهای دیجیتال بر اساس مقرونبهصرفه کمک کنند. امسال ۵۳ درصد از دانشآموزان موافق بودند که مؤسسات باید ابزارهای هوش مصنوعی را ارائه دهند، در مقایسه با ۳۰ درصد در سال گذشته. ۲۶ درصد گفتند که مؤسسه آنها در حال حاضر این کار را انجام میدهد، در مقایسه با ۹ درصد در سال گذشته.
سواد هوش مصنوعی کارکنان نیز به شدت افزایش یافته است، به طوری که ۴۲ درصد از دانش آموزان گزارش دادهاند که کارکنان برای کمک به آنها در زمینه هوش مصنوعی "مجهز" هستند، که نسبت به سال ۲۰۲۴ تنها ۱۸ درصد بود.
در حالی که کارکنان به طور گستردهای از هوش مصنوعی استفاده میکنند، آنها "می ترسند دانش آموزان بیش از حد به ابزارهای هوش مصنوعی وابسته شوند و تفکر انتقادی را از بین ببرند. در همین حال، موارد سوء رفتار تحصیلی مرتبط با هوش مصنوعی افزایش یافته است.
در سال گذشته، فریمن افزود: "شما فرهنگ بسیار گسترده تری از آزمایش را در میان کارکنان مشاهده کردهاید. من فکر میکنم که اکثر کارکنان اکنون در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تلاش کردهاند. کارشناسان خارق العاده و نوآوری واقعی در برخی موسسات در حال انجام است. ما شاهد افزایش سواد کارکنان هستیم که بسیار عالی است.
به گفته فریمن، یکی دیگر از یافتههای واقعا شگفتانگیز، ناشی از یک سوال جدید در مورد اینکه آیا دانشآموزان زمانی که به آنها گفته میشود امتحاناتشان عمدتاً یا تا حدی توسط هوش مصنوعی ارزیابی میشود، تلاش کمتری یا بیشتر انجام میدهند.
در حالی که ۳۴ درصد گفتند که تلاش بیشتری خواهند کرد، ۲۹ درصد گفتند که تلاش کمتری انجام خواهند داد و ۲۷ درصد گفتند تلاششان تغییر نخواهد کرد.
بنابراین، بیشترین نسبت دانش آموزان تلاش بیشتری را برای ارزیابی شامل هوش مصنوعی انجام میدهند.
این تعجب آور بود. ما فکر میکردیم که دانشآموزان نسبت به توانایی هوش مصنوعی در ارائه بازخورد به آنها شک دارند. اما آنها واقعاً دریافت بازخورد فوری در مورد کار خود را ارزیابی میکنند، که ممکن است این باز بودن واقعی برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در این زمینه را توضیح دهد.
دانشگاههای گروه راسل - دانشگاههای قدیمیتر و پژوهشگرم بریتانیا - پاسخ کمی تردید آمیزتری داشتند.
من فکر میکنم اگر مؤسسهای جدیدتر هستید، احتمالاً فرآیندهای انعطافپذیرتری خواهید داشت که توانستهاید سریعتر آنها را تطبیق دهید. موسسات گروه راسل معمولاً قدیمیتر هستند و احتمالاً فرآیندهای ریشهدارتر و عمیقتری دارند و در نتیجه ممکن است انعطافپذیری کمتری داشته باشند.
همچنین جالب این است که در حالی که دانشآموزان احساس نمیکنند از آنها حمایت کافی برای بهبود مهارتهای هوش مصنوعی میشود، به نظر میرسد که فکر میکنند استادان در حال پیشرفت هستند.
فریمن گفت: تفاوت سال به سال بسیار زیاد بود. دانشآموزانی که میگفتند مؤسسهشان برای حمایت از آنها با GenAI مجهز است، از ۱۸ درصد به ۴۲ درصد "افزایش چشمگیر" یافتهاند .
یک نتیجه اولیه از این نظرسنجی این است که تنها در دو سال استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی گسترده شده است. چهار نتیجه دیگر وجود دارد:
اول اینکه، در کل، دانشگاهها و کالجها بیش از آنکه حمایت کنند، نسبت به هوش مصنوعی برای آموزش و یادگیری شک دارند. ثانیاً، دانشآموزان هوش مصنوعی را دوست دارند، زیرا باعث صرفهجویی در وقتشان میشود و احساس میکنند که کارشان را بهبود میبخشد – اگرچه بسیاری از آنها با خطر متهم شدن به تقلب به تعویق میافتند.
ثالثاً، این گزارش میگوید که شکافهای دیجیتالی مداومی در شایستگی هوش مصنوعی وجود دارد، نه فقط در جنسیت (با مردانی که کاربران پرمصرفتر هستند) و گروه اجتماعی-اقتصادی (به نفع دانشجویان ثروتمندتر)، بلکه بر اساس موضوع: دانشجویان هنر و علوم انسانی کمتر از دانشآموزان STEM از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ و چهارم، اخلاق و هنجارهای استفاده از هوش مصنوعی در حال تغییر است. «دانشآموزان در مورد آنچه که هوش مصنوعی میتواند به طور قانونی برای چه مواردی استفاده شود، بهویژه در مورد استفاده از متن تولید شده توسط هوش مصنوعی در ارزیابیها، عمیقاً اختلاف نظر دارند.
گزارش HEPI دارای پنج توصیه است:
اول، همه مؤسسات باید به طور مستمر ارزیابیها و روشهای ارزیابی را «برای همگام شدن با قدرت رو به رشد ابزارهای هوش مصنوعی و شایستگی دانشآموزان در استفاده از آنها» بررسی کنند.
ثانیا، هر عضوی از کارکنانی که در تنظیم امتحانات دخیل هستند باید درک عمیقی از ابزارهای هوش مصنوعی داشته باشند. موسسات باید آموزش مداوم در مورد ابزارهای هوش مصنوعی و طراحی ارزیابی قوی ارائه دهند و کارکنان باید با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوند و از آنها استفاده کنند.
ثالثاً، مؤسسات باید یک خط مشی ظریف اتخاذ کنند که منعکس کننده این واقعیت باشد که استفاده دانش آموزان از هوش مصنوعی اجتناب ناپذیر و اغلب سودمند است. "شکست در آموزش هوش مصنوعی به طور فعال باعث افزایش شکافهای دیجیتالی میشود. "
چهارم، موسسات باید سیاستهای هوش مصنوعی را تحت بازبینی دائمی قرار دهند، زیرا قابلیتهای فناوریهای هوش مصنوعی توسعه مییابد؛ و در نهایت: نهادها باید به دنبال فرصتی برای همکاری باشند. در این گزارش تاکید شده است که به تنهایی، هیچ نهادی نمیتواند گامهای بزرگی را که برای انطباق کامل با هوش مصنوعی لازم است، بردارد. این بخش باید بهترین شیوهها را به اشتراک بگذارد و انجمنهایی را برای همکاری در مورد مشکلات متقابل ایجاد کند.
برگرفته از https://www.universityworldnews.com