به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی؛ سلسله برنامههایی با موضوع بحث و بررسی دورههای آموزشی دانشجویی و تشکیلاتی در فصل جدید برنامه «شانزده آذر» در حال اجراست که با استقبال قابل توجه فعالان دانشجویی روبرو شده است. این بار اما با موضوع پرسشهایی از «اسلام ناب» و با هدف نقد و بررسی این دوره، چهارمین قسمت برنامه «شانزده آذر» روی آنتن تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو رفت. این برنامه با حضور امیرحسین سلیمی، مسئول تشکیلاتی دوره اسلام ناب و محمد جواد دارا، معاون سیاسی بسیج دانشگاه تهران برگزار شد.
در مقدمه این برنامه امیرحسین سلیمی با ارائه توضیحاتی درباره دوره اسلام ناب گفت: دورههای دانشجویی در پاسخ به خلاء و نیازهای موجود در صحنه شکل میگیرد. آن چیزی که به اعتقاد ما در قدم اول نیاز تشکلهای دانشجویی است، یک منظومه فکری و یا سیستم عاملی است که بر تمام فعالیتهای تشکیلاتی دانشجویان از برپایی ایستگاه صلواتی گرفته تا کنشگری سیاسی در فضای دانشگاه یا خارج از دانشگاه، تاثیرگذار است.
مخاطب ما در اسلام ناب، تشکلهاست نه افراد
سلیمی ادامه داد: همه این اعمال ناشی از یک تفکر و اندیشه است، حالا سوال این است که آن تفکر چه چیزی باید باشد برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی؟ پاسخ مکتب امام(ره) است. نباید نگاه به امام صرفا در جایگاه یک ولی و فقیه باشد و لازم است منظومه فکری ایشان شناخته شود.
وی گفت: مخاطب ما در اسلام ناب تشکل هاست و نه افراد. طرح اسلام ناب هر ساله در اوایل شروع کار دوره جدید تشکلها پس از فرایند انتخابات هر تشکل و مشخص شدن افراد جدید تشکیلاتی، برگزار میشود. قبل از اسلام ناب دورهای نداشتیم که مجموع تشکلهای برتر در یک جا جمع شوند. اصلیترین امتیاز این دوره توجه به مکتب امام و امتیاز دیگر آن تشکل محور بودن آن است.
خلاء تئوریک، مسئله دو دهه جنبش دانشجویی
محمد جواد دارا با بیانی انتقادی نسبت به کلیات مباحث تربیتی و کنشگری و با اشاره به عقبه و دلایل ایجاد دورههای دانشجویی گفت: اینکه بعضی از افراد مشکل مبانی دارند درست است، اما راه حل آن این نیست که افراد را از کنشگری کف میدان جدا کنیم و به صورت آکواریومی در یک سری از دورهها ببریم. این دورهها را رد نمیکنم اما اینکه ادعا کنیم با این دورهها کل مشکلات حل میشود نادرست است. اسلام ناب این ادعا را دارد که کنشگری دوره طرح ولایت در عرصه میدان دچار مشکل بود. و کسانی که به طرح ولایت میرفتند توانایی کنشگری در میدان را نداشتند اما اسلام ناب آمده که این مسئله را حل کند. اما شاهد این هستیم که این مسئله اینطوری نیست. این مسئله دو دهه اخیر جنبش دانشجویی است که اساسا با خلاء تئوریک مواجه هستیم. دانشگاه و حوزه هر کدام کارکردی دارد و امامین انقلاب یک انتظاری از آنها دارند.
دارا ادامه داد: اینکه مبانی به دانشجو تزریق بشود خوب است. اما کل مقوله تربیت را اگر روی این مسئله بگذاریم درست نیست. رشد و تربیت باید در میدان برای دانشجویان اتفاق بیفتد. چه بسا کسانی که طرح ولایت و دوره اسلام ناب رفتند اما در بزنگاه فتنهها موفق نبودند. نیروها و افراد به صرف شرکت در دورهها کارآمد نمی شوند. باید نگاه تربیتی ما مستمر باشد و نه مقطعی و دفعاتی. اساس کار تشکل همین تربیت نیرو است اما اینکه ما بخواهیم در دل این نهاد یک تشکل دیگر ایجاد کنیم و آن نهاد اصلی را از کارکرد خارج کنیم، ناشی از آکواریومی کردن آموزش دانشجویان است.