معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اصلاح اساسنامه دانشگاه پیام نور به نفع این دانشگاه است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با حضور در برنامه زاویه به آسیبها و مزایای دورههای غیرحضوری و مجازی پرداخت.
وی گفت: شیوههای غیرحضوری یکی از روشهای قابل قبول و تایید شده در آموزش دنیاست و در تعاملات بین المللی نیز آموزشهای غیرمجازی نقش کلیدی و موثری را دارند و روشهای آموزشی الکترونیکی مورد حمایت ما در سیاستهای آموزش عالی است.
وی ادامه داد: ما اگر میگوییم دانشگاه الکترونیکی معنی آن این نیست که متمرکز بر مباحث و شیوه الکترونیک باشد. باید ماموریت این باشد که داوطلبانی که به هر دلیلی نمیتوانند حضور فیزیکی داشته باشند نیاز آنها را برطرف کند. اساسا دانشگاههای غیرحضوری که تعریف میشوند ماموریت شان همین است و اساس و فلسفه دانشگاه باز این است که بتواند نیاز افراد طالب دانش را که نمیتوانند حضور فیزیکی داشته باشند تامین کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ما باید زیرساختهای لازم را در این دانشگاه فراهم کنیم، بخشی از دانشگاه ممکن است به صورت حضوری باشد اشکالی ندارد، اما ماموریت دانشگاه پیام نور در این مساله نهفته است یعنی به صورت نیمه حضوری و مجازی و الکترونیکی.
وی ادامه داد: آموزش غیرحضوری بیش از صد سال است در دنیا مطرح است، در ایران نیز از قبل از انقلاب مطرح بوده و اتفاقا امروز که ما با فناوریهای جدید رو به رو هستیم عرصه و میدان برای آموزش مجازی بیشتر باز شده است. برای همین ما از زیر نظام پیام نور برای این ماموریت قویا حمایت میکنیم و این روش را یک روش مفید و کارساز در نظام آموزش عالی میدانیم و حتی دانشگاه هایی که به طور خاص این ماموریت را ندارند میتوانند از این شیوه برای ارتقا بهبود وضعیت آموزشی خود استفاده کنند.
شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چیزی به نام دانشگاه تمام الکترونیک معنا و مفهوم ندارد. وقتی به دانشگاه الکترونیک اشاره میکنیم منظورمان این نیست که افراد با استاد و کلاس بیگانه باشند و از راه دور فایلها و فیلم هایی را ملاحظه کنند، اما ماموریت اصلی دانشگاه را در قالب آموزش غیرحضوری میدانیم.
وی ادامه داد: ماموریت این دانشگاه درست تعریف نشده است، اگر بخواهیم حضور فیزیکی داشته باشیم یعنی هم استاد و هم دانشجو حضور فیزیکی داشته باشند این همان ماجرایی میشود که برای دانشگاه آزاد رخ داده است. دانشگاه آزاد که در دهه ۶۰ کار خود را آغاز کرد قرار بود یک دانشگاه اپن یونیورسیتی باشد. ولی به دلایل مختلفی تبدیل به دانشگاه حضوری تمام عیار شد. دانشگاه پیام نور به عنوان یکی از نمادهای غیرحضوری باید در مدار و ریل خود قرار گرفته و مهار شود. به واسطه اینکه فلسفه وجودی آن مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد:، اما بحث دیگری که مطرح شد آموزش تلفیقی در این دانشگاه است که ما نیز آن را تایید میکنیم اتفاقا اصلاحاتی که در اساسنامه دانشگاه پیام نور آمده است در راستای همین بحث است قبل از اینکه اساسنامه در هفتههای گذشته به تصویب شورای گسترش آموزش عالی برسد همه حرف من این بود که اصلاح اساسنامه برای ارتقا و بهبود وضعیت دانشگاه است نه برای تضعیف آن، تا این دانشگاه بتواند از آموزشهای ترکیبی بیشتری استفاده کند، اما پایه آن باید آموزش الکترونیکی باشد.
وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور ۳۳ میلیون متر مربع عرصه در کشور دارد. همچنین یک و نیم میلیون متر مکعب زیربنای مفید و ۵۰۰ هزار متر مربع پروژه عمرانی ناتمام دارد. اگر این دانشگاه آموزش از راه دور است چرا باید این همه در این دانشگاه سرمایه گذاری شود؟ این دانشگاه باید شرایطی را ایجاد کند که در کوچکترین روستا با استفاده از روشهای نوین افراد بتوانند به آموزش دسترسی داشته باشند. در حال حاضر این دانشگاه چهار هزار هیات علمی و ۷۰۰ هزار دانشجو دارد از این چهار هزار هیات علمی ۵۷ درصد مربی هستند. باید به این نکات در دانشگاه پیام نور توجه شود و باید کمک کنیم این دانشگاه به ریل خود بازگردد و دستگاه آموزش عالی باید جایگاه نظارتی خود را تقویت کند و نقش کلیدی خود را در سیاست گذاری و نظارت افزایش داده و در کار اجرایی کاهش دهد اگر این اتفاق رخ دهد دانشگاه پیام نور در مدار و ریل خود قرار میگیرد.
شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود به دانشگاه هایی اشاره کرد که به جز دانشگاه پیام نور به آموزشهای غیرمجازی میپردازند و گفت: ما باید به ماموریت اصلی این دانشگاهها توجه کنیم اگر این دانشگاهها ماموریت اصلی خود را انجام میدهند و در کنار آن آموزش مجازی ارائه میدهند اشکالی ندارد. اما دانشگاه پیام نور یک دانشگاه غیرحضوری است که ماموریتش این است و با این زیرساختها تعریف میشود در حال حاضر این دانشگاه ۵۳۰ تا ۵۵۰ شعبه و واحد دارد. نظر ما این است که اگر این ۵۰۰ واحد و شعبه هزار تا نیز شود اشکالی ندارد به شرطی که در همان ماموریت خود حرکت کند. در حال حاضر امکانات دانشگاه پیام نور در سراسر کشور به صورتی شده است که دانشگاههای دیگر نیز از امکانات آن استفاده میکنند. ما میتوانیم امکانات را به گونهای توسعه دهیم تا عرصه میدان برای آموزشهای غیرحضوری بسیار گسترده شود.
وی ادامه داد: مدیریت دانشگاه پیام نور در این چند وقت گامهای بسیار مثبتی برداشته است و همراهی نسبی با آموزش عالی داشته است، شاید توقع ما بالاست. باید تلاش کنند نسبت دانشجو به استاد، هرم هیات علمی در این دانشگاه درست شود همچنین زیرساختها بر اساس ماموریت دانشگاه تقویت شود و در مجموع میتوان گفت: دانشگاه پیام نور یکی از افتخارات نظام آموزش عالی و نماد آموزش غیرحضوری در کشور است.
در سوال پیامکی که در برنامه مطرح شد ۵ درصد به آموزش غیرحضوری و ۹۵ درصد به آموزش ترکیبی در این دانشگاه پاسخ دادند.