کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران گفت: برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور قوانین مدونی وجود ندارد.
امین صالحی، کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، در خصوص فعالیتهای این پژوهشگاه اظهار کرد: این پژوهشگاه از سال ۱۳۸۳ در حوزه تولید قطعات و زیرسیستمهای خودروهای الکتریکی و هیبریدی فعالیت میکند.
صالحی ادامه داد: محصولات این شرکت شامل پکهای باتری، درایوهای الکتریکی برای موتورهای کششی، مجموعههای کمکی، مجموعه مبدلهای دی سی به دی سی از ۷۰۰ ولت به ۲۴ ولت و کنترل کننده مرکزی اتوبوس هیبریدی است.
وی در پاسخ به این سوال که در حوزه تولید قطعات مورد نیاز برای سخت خودروهای هیبریدی در کشور چه چالشها و مشکلاتی وجود دارد؟ تصریح کرد: از دو منظر میتوان به این موضوع نگاه کرد؛ اول مسئله حوزه تکنولوژی است، ایران در بحث تکنولوژی در تحریم قرار دارد و همه این تکنولوژیهایی که به آن دست پیدا میکنیم باید داخلی باشد و به منبع خارجی برای تکنولوژی وصل نیستیم.
کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران، افزود: البته این حوزه هر چند مشکل، اما قابل حل است، زیرا توانمندیهای آن در کشور وجود دارد.
صالحی در خصوص چالش دوم تاکید کرد: اما مشکل غیر قابل حل ما در سطح برنامه ریزی و مدیریت است؛ در این حوزه شاهد هستیم که برای تولید قطعات الکترونیکی و تولید خودرو هیبریدی در کشور قوانین مدونی وجود ندارد و اگر مدیریت این مسئله و سیاستگذاریهای کلان حل شود، دستیابی به تکنولوژی خودروهای الکتریکی برای شرکتهای دانش بنیان داخلی بسیار سخت و پیچیده نخواهد بود.
وی در خصوص نقش صنایع خودروساز بزرگ کشور در توسعه خودروهای هیبریدی، یادآور شد: نقش شرکتهای بزرگ خودروسازی که در ایران فعالیت میکنند، در همان سیاست گذاریهای کلان نمود پیدا میکند.
کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه لزوم بحث مقاومت در برابر پذیرش تکنولوژیهای جدید از سوی شرکتهای خودروساز وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه سیاستی برای ادامه مسیر و برنامهریزی لازم به صورت کلان وجود ندارد تا این صنایع بخواهند نقش حمایتی ایفا کنند نتیجه مطلوب نیز به دست نمیآید.
صالحی ادامه داد: امروزه شاهدیم که در حوزه خودروهای احتراقی بسیاری از شرکتهای قطعهساز وجود دارند که قطعات مورد نیاز به شرکتهای خودروساز بزرگ را تولید میکنند، اما در حوزه خودروهای الکتریکی هنوز این سیاست و برنامهریزی به صورت کلان در کشور وجود ندارد تا آنها هم در راستای همین سیاستها بخواهند حمایت لازم را انجام دهند.
وی در خصوص نقش دفتر ارتباط با صنعت دانشگاهها نیز تاکید کرد: در دانشگاههای پزوهشکده و شرکتهای دانش بنیانی شکل گرفتهاند که حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت هستند.
کارشناس ارشد تحقیق و توسعه پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران اظهار کرد: طراحی کار این پژوهشکدهها و شرکتهای دانش بنیان کامل شده و مسیر کاری آنها شفاف است، همچنین از سوی دیگر رایزنیهایی هم با صنایع مختلف انجام میشود، اما ما هنوز اول راهیم و نیاز به حمایت از سوی دستگاههای بالاتر وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز این همت از سوی مجموعههای بالاتر وجود ندارد تا به صورت کلان قانون گذاری کنند و شفاف سازی شود، ما در این عرصه شاهده تغییر قانون بسیار هستیم و گاهی هم این قوانین اصلا تصویب نمیشود، حتی میبینیم که تغییر مدیریت به تغییر سیاستها هم منجر میشود و پژوهشکدهها و حلقههای واسط از این جنبه متزلزل هستند، اما با وجود همه مشکلات تلاش میکنند کار خود را انجام میدهند.
خیلی خنده دار هست. مخترع ماشین های برقی که نسل اینده خودروها هست رو ول کردیم و چسبیدیم به بومی سازی نمونه های وارداتی ماشین های هیبریدی.
چرا یک عده این ملت رو همیشه عقب افتاده می خوان!!!
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
چرا یک عده این ملت رو همیشه عقب افتاده می خوان!!!