به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، بابک شمشیری در جمع خبرنگاران بیان داشت: یک دانشگاه باید بنابر استانداردها شاخصهایی را رعایت کند تا از یک مدرسه متمایز باشد و ما در راستای تغییر رویکرد کمیتگرا، نظارت بر موارد کیفی را وجهه همت خود قرار دادهایم.
مدیر دفتر نظارت و ارزشیابی دانشگاه شیراز افزود: دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه شیراز نظارت و ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود دانشگاه را بر عهده دارد و هیئت نظارت بر مراکز آموزش عالی استان که متشکل از تعدادی از نمایندگان وزارتخانه است بر حسن انجام وظایف در حوزه آموزش و پژوهش و امور فرهنگی دانشگاههای فارس نظارت دارد.
وی ادامه داد: اعضای هیات نظارت، اساتید دانشگاههای مختلف استان هستند و احکام آنها از وزارتخانه آمده و نماینده وزارتخانه محسوب میشوند.
شمشیری تصریح کرد: در استان ۱۸۲ دانشگاه، مرکز آموزش عالی و مرکز پژوهشی داریم و در سالهای گذشته سیر صعودی و افزایش مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، فرهنگیان، علمی و کاربردی، فنی و حرفهای و مراکز پژوهشی از قبیل پارک علمی و فناوری را شاهد بودهایم.
این مسئول خاطرنشان کرد: سال گذشته سیاستی در پیشگرفته شد که علاوه بر بازدیدهای ادواری و توجه به کمیت، کیفیت را نیز مدنظر قرار دهیم.
وی تصریح کرد: در این بازدیدها بنا شد علاوه بر کمیت کیفیت نیز مدنظر باشد که دلیل این کار رشد سریع و بیرویه مراکز آموزش عالی و لزوم توجه مضاعف به استانداردهای آنها است.
دبیر هیات نظارت بر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان فارس بیان داشت: الان در سطح کشور و استان با تعدد مراکز آموزش عالی مواجه هستیم و ظرفیت آنها آنقدر بالا است که بخشی از ظرفیت دانشگاهها خالی مانده است.
به گفته وی، آنچه میتواند باعث رشد این مراکز شود توجه به کیفیت است؛ چراکه شاید در سالهای گذشته ایجاب میکرد که این رویه کمیگرا باشد؛ اما امروز باید به کیفیت آموزش عالی اهمیت دهیم که بتواند در توسعه کشور نقش ایفا کرده و پایدار بماند.
شمشیری گفت: بسیاری از مراکز آموزش عالی دولتی نیستند و تداوم و بقا اینها مستلزم ماندن در این میدان رقابت است.
وی تصریح کرد: در بازدیدهای خود وضعیت پایاننامهها، تحقیقات، پژوهش و سطح علمی اساتید را مورد توجه قرار دادیم.
شمشیری ادامه داد: سال گذشته با احتساب بازدیدهای ادواری و غیرمترقبه در مجموع ۸۴ مورد بازدید از مراکز آموزش عالی فارس انجام شد.
وی تصریح کرد: ما نظارت و ارزیابی را در راستای همکاری و کمک به مراکز آموزش عالی انجام میدهیم چراکه اعتقادداریم تنها وظیفه ما دیدن اشکالات و ایرادات نیست و ا اینرو سعی کردهایم بهعنوان یک مشاور و همکار در کنار مراکز آموزش عالی باشیم.
شمشیری خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته تعامل بین این هیات و مراکز آموزش عالی به سطح خوبی رسید و نگاههای بدبینانه گذشته از بین رفت و مراکز آموزش عالی احساس کردند ما تنها به دنبال مچگیری نیستیم.
وی افزود: بهعنوان بخشی از دولت همانگونه که دولت در راستای اعتمادسازی گام برمیدارد ما نیز سعی کردهایم این فضای اعتماد را بین مراکز آموزش عالی و هیئت نظارت استانی به وجود آوریم.
ارائه شکایت از طریق درگاه الکترونیکی دانشگاه
شمشیری با بیان این که برای نخستین بار در کشور امکان پر کردن فرم شکایت از طریق اتوماسیون دانشگاه فراهم شده، ادامه داد: دانشجویان، کارمندان و اساتید میتوانند شکایات و گلایههای خود را به ما گزارش دهند و ما در راستای احقاق حق به این موارد رسیدگی میکنیم.
این مسئول گفت: در سال ۹۳ برخی مؤسسات که درگذشته مورد بازدید قرار نمیگرفت را بازدید کردیم که پایگاه استنادی جهان اسلام، مرکز فناوری علوم اسلامی و مراکز علم و فناوری از آن جمله بودهاند.
وی همچنین گفت: بنابر خط مشی اعتمادسازی تشویق را موثرتر از سیاست تنبیه میدانیم و در این راستا برای نخستین بار برنامهای را آغاز کردیم که در رده دانشگاههای مختلف بهترین مراکز را با توجه به شاخصها مشخص و معرفی میکنیم.
شمشیری اظهار داشت: برای آن که استانداردها تضعیف نشوند خود را ملزم نمیدانیم که هر سال مرکز برتر از هر رده دانشگاهی را معرفی کنیم بلکه این مراکز باید به استاندارد لازم برسند تا انتخاب شوند.
وی تصریح کرد: امسال در بین دانشگاههای دولتی یا باید دانشگاه شیراز را بهعنوان دانشگاه برتر انتخاب میکردیم که با توجه به نابرابری امکانات، چندان صحیح نبود و یا این که هیچ کدام از دانشگاههای دولتی را به عنوان نمونه معرفی نمیکردیم که همینگونه شد و دانشگاه دولتی برتر انتخاب نشد.
دبیر هیات نظارت بر مراکز آموزش عالی استان فارس ادامه داد: تولید علم، تعداد مقالات علمی، طرحهای کاربردی، نسبت دانشجو و استاد، تعداد اعضا و رتبه هیئتعلمی، پارهوقت یا تماموقت بودن اساتید، فضای فیزیکی، فعالیتهای فرهنگی، میزان شکایات و امکانات و تجهیزات از جمله شاخصهای ما برای این ارزیابی بوده است.
وی با بیان اینکه ممکن است دانشگاهی در چند شاخص برتر بوده اما به عنوان مثال شکایات بالایی داشته و از این انتخاب نشده، ادامه داد: خط مشی وزارت علوم این است که مراکزی که فضای مناسب غیر استیجاری، کتابخانه، مرکز کامپیوتر و غیره دارند از امتیاز بیشتری برخوردار میشوند.
دانشگاه آزاد استهبان برتر در دانشگاههای آزاد
شمشیری افزود: با توجه به این شاخصها و بازدیدهایی که صورت گرفته و فرمهایی که توزیع و اطلاعاتی که میدانی و مشاهدهای جمعآوری شد در مراکز آزاد، دانشگاه آزاد استهبان در بین مراکز آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور شیراز، در بین علمی کاربردیها، مخابرات راه دور و در بین غیرانتفاعیها، مرکز غیردولتی و غیرانتفاعی زند انتخاب شد.
به گفته وی، بیتوجهی به اردوهای فرهنگی، عدم شکلگیری تشکلها، کانونهای علمی، کرسیهای آزاداندیشی و ... و امکانات رفاهی دانشجویان در شمار مواردی بوده که بیشترین شکایات را داشته و خوابگاههای خودگردان نیز در این مجموعه جای بالایی داشتهاند.
وی تصریح کرد: کیفیت آموزش نیز در شمار موارد شکایات بوده که ماسال گذشته تمرکز خود را بر این موضوع گذاشتیم.
فروش پایاننامه ارشد و دکترا در بازارچه انقلاب
شمشیری گفت: یکی از مشکلات فعلی ما دورههای تکمیلی بیکیفیت ارشد و دکترا است؛ چراکه بههرحال تحصیلات تکمیلی استاندارد دارد و رواج این دورههای ارشد و دکتری و پایاننامههای فاقد کیفیت که در بازارچه انقلاب خریدوفروش میشود مواردی است که باید به آن بپردازیم.
وی تصریح کرد: رسیدگی به شکایات پرکارترین واحد ما است و این واحد باید بدون غرض و جهتگیری یا پیشداوری مسائل را بررسی و رأی صادر کند و بههرحال مواردی داشتیم که محکم برخورد شده است.
دبیر هیات نظارت بر مراکز آموزش عالی استان فارس تصریح کرد: ما آخرین راهحل را اولین راهحل نمیدانیم و سعی میکنیم ابتدا با بازدید، تذکر و برگزاری جلسات با مدیران موسسه و حضور شاکیان بحث را حل کنیم و در مقام یک مشاور راهکار ارائه دهیم یا توصیه جابجایی نفرات داشته باشیم اما در مرتبه بعد اگر جواب ندهد به وزارت علوم گزارش داده و درخواست با اعمال سیاست تنبیهی میکنیم.
عدم صدور مجوز جذب دانشجو برای برخی مراکز آموزش عالی
دبیر هیات نظارت بر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان فارس تصریح کرد: سال گذشته به برخی مراکز که اشکالات را برطرف نکردند دانشجو داده نشد یا در مورد علمی کاربردیها، مرکزی بوده که اعلامشده این مرکز دارد از د خود فراتر میرود.
شمشیری ادامه داد: در موسسهای گزارش منتقدانهای به تهران رفت و در یک مورد نیز مرکز آموزشی به سمت تعطیلی رفت.
وی افزود: با توصیههای رهبری در حوزه تولید علم نباید شعاری برخورد شود چنانکه گاه دانشجویی که هنوز چهارکتاب نخوانده میخواهد نظریهپردازی کند درصورتی که نیاز است دود چراغ بخورد و زمان و صبر و حوصله داشته باشند تا پس از کوشش به مرحله جوشش برسد.
به گفته وی، در تاریخ اسلام یک دوره تنها نهضت ترجمه بود و بعد تولید علم محقق شد و فارابیها و ابنسیناها ابتدا سالها زمان گذاشتند تا آنچه هست را بفهمند و مدتها شارح ارسطو افلاطون و فارابی بودند و بعدازآن تولید علم بهتدریج محقق شد.